Integráció
Intézményünk mint befogadó intézmény
vállalja a sajátos nevelési igényű tanulók (vak, látás, mozgássérült ....)
integrált oktatását, nevelését, s ehhez a sérülés specifikus ellátásához
nélkülözhetetlen többletszolgáltatások biztosítását:
- a sajátos nevelési igény típusának megfelelő
gyógypedagógus foglalkoztatását,
- a sajátos nevelési igényű gyermek nevelését-
oktatását a speciális tanterv alapján, speciális tankönyvekkel és segédletekkel,
speciális technikai eszközökkel, speciális terápiák biztosításával.
Az iskola speciális nevelési
feladatai:
- Az integráltan tanuló sajátos nevelési
igényű gyermekek számára speciális pedagógiai segítségnyújtás.
- A sérült tanuló folyamatos és szakszerű
fejlesztése érdekében együttműködés a Bárczi Gusztáv Óvoda, Általános Iskola,
Speciális Szakiskola, Diákotthon és Módszertani Központ és a Napsugár
Gyógypedagógiai Központ szakembereivel.
- Az együttműködés formáinak kialakítása -
rögzítése, illesztése az aktuális órarendbe.
- A sérült tanuló megfigyelése,
fejlesztésének, lehetőségeinek, korlátainak értelmezése, team-munkában a
gyógypedagógussal, a szakértői vélemény alapján.
- A fejlesztés tervezése tanórai keretek
között, a habilitációs, rehabilitációs foglalkozások keretében - egyéni és
csoportos fejlesztő tevékenység speciális pedagógiai segítségnyújtással - a
gyógypedagógus által biztosított speciális tantervre építetten.
- A gyógypedagógiai nevelés számára
biztosított szakanyagok, tankönyvek, taneszközök beszerzése, felhasználásuk,
beemelésük ütemezése a gyógypedagógus irányításával.
- A diagnosztizáló, formatív, szummatív
mérések lehetőségének, gyakoriságának tervezése team-munkában a módszertani
központtal.
- A tanuló fejlődésénak, elért eredményeinek
meghatározása, rögzitése együttesen kialakított vélemény szerint - a szülő
bevonásával, tanácsadás a szülőnek, segítségnyújtás a családi neveléshez,
módszertani központtal együttműködve.
- Igény és lehetőség szerint a terápiás célú
fejlesztő foglalkozások feltételeinek biztosítása az intézményen kívül is - a
módszertani központ szakembere szervezésében.
- Az integrált tanuló nevelésével kapcsolatos
szakmai tapasztalatcserén, szakmai felkészítésén, folyamatos továbbképzésen való
részvétel a módszertani központ szakmai szolgáltatásai szerint, valamint a
szakanyagainak igénybevételével.
Az inklúzív iskola olyan
feltételeket teremt minden téren, amelynek következménye az, hogy olyan gyerekek is
megjelennek az iskolába, akik eddig külön nevelődtek, illetve azok is sikeresen
nevelődnek, akik eddig sikertelenek voltak. Amíg az integráció esetén pár gyerek
beillesztéséről beszélünk ép társaik közé, addig az intézmény egészét
áthatva inklúzív, befogadó pedagógia valósul meg. Tehát az integráción keresztül
vezet az út az inklúzív iskolához. Iskolánkban az együttműködő tanulás, a
csapatmunka került előtérbe.
2007/2008 tanév |
|
|
|
|
Hátrányos helyzetű tanuló |
155 fő |
Sajátos nevelési igényű |
83 fő |
Halmozottan hátrányos helyzetű |
30 fő |
Ebből mozgássérült |
2 fő |
Szociális támogatásban részesül |
242 fő |
gyengén látó |
2 fő |
Ingyenes tankönyvet kapott |
274 fő |
vak |
1 fő |
Veszélyeztetett |
44 fő |
Down-kóros |
1 fő |
Intézeti és állami nevelt |
30 fő |
Tanulási, magatartási, beilleszkedési zavar |
55 fő |
Bejáró tanuló |
97 fő |
Megismerés fejlődésének rendellenessége |
70 fő |
Magántanuló |
7 fő |
Viselkedés fejlődésének rendellenessége |
7 fő |
Napközis, tanulószobás |
225 fő |
|
|
Iskolánkban így működik a hétköznapokban:
- év elején szervezés közösen a szakemberekkel ( órarend, fejlesztő szoba
beosztása, kísérés )
- felmentési határozatok megküldése a szülőnek, melyen tudatjuk vele az ellátást
is, mely a szülőkkel való szoros kapcsolattartásra épül
- kiemelés óráról ( SNI, felmentettek értékelés alól, terápiák, látásnevelés,
számítógépes ismeretek oktatása)
- nívócsoportos oktatás 4. osztálytól - magyar nyelv és irodalom, matematika, idegen
nyelv
- folyamatos kapcsolattartás az osztályfőnökkel, szaktanárokkal, gyógypedagógussal,
tanácsok megbeszélések
- nyomkövető utóvizsgálatok, egyéni fejlesztési ütemtervek, felterjesztések, új
tanulók beillesztése
- év végén összegző tapasztaltcsere, feladatok meghatározása a következő évre
- továbbképzések tapasztalatainak megosztása
- szalmai napok szervezése, közös rendezvények
- közös pályázatok
" Senki sem tehet többet érted, minthogy segít neked segíteni önmagadon."
(Samuel Smiles)
Vissza
|